Vinmonopolet

Opplærings-programmer for Vinmonopolet

Vinmonopolet er én av et lite knippe merkevarer som år etter år ligger i toppen av norske omdømmemålinger. Noe som blant annet skyldes det høye kunnskapsnivået man møter hos de ansatte i butikk. Kunnskap må gjerne læres et sted, så derfor var det veldig kult at vi fikk være med å utvikle flere digitale opplæringsprogrammer for Vinmonopolet-ansatte. 

Konseptutvikling Manusforfatting Design og foto Film-og lydproduksjon

Utgangspunktet var at HR- og opplæringsavdelingen ønsket en mer konseptuell tilnærming til opplæringsprogrammene, der man tok i bruk historiefortelling for å gi liv til teorien.

«Vi ønsket å utfordre oss selv og tenke litt utenfor den tradisjonelle e-læringsboksen. Vi tok derfor det temaet mange kan oppleve som litt tørt, men som er organisasjonskritisk; nemlig etterlevelse, for å se hvordan vi kunne skape mer engasjement i læringen. Det var viktig for oss at de ansatte ikke bare «trykket seg igjennom», men at de satt igjen med viktig kunnskap og forståelsen av konsekvensene om vi ikke etterlever.»

- Ly Vuong, leder for kompetanse og
opplæring i Vinmonopolet.

Det første programmet ble en slags syretest. Det handlet nemlig om intet mindre enn «etterlevelse av etiske retningslinjer i forbindelse med leverandørkontakt». Jepp! Et komplekst sett av regler, som bare har blitt enda mer uoversiktlig etter at sosiale medier har visket ut grensene mellom det offentlige og det private. Er det f.eks. greit at en Vinmonopolet-ansatt liker bildet til en vindistributør på Instagram? Som ansatt i en statlig bedrift og forvalter av et monopol er det viktig å holde tunga rett i munnen.

Vår tilnærming var nokså lik slik vi vanligvis jobber for reklamekundene våre. Vi satte oss først inn i et rikt underlag av case-eksempler, før vi jobbet frem noen ulike konsepter som vi testet på ansatte hos Vinmonopolet.  

Til slutt landet vi på «Vinfluencer’n» - en historie om Vinmonopolet-ansatte Einar som drømmer om å bli en vin-influencer. Som testdeltager var din oppgave å veilede han igjennom de etiske retningslinjene. Eks-faktoren til konseptet var at historien forandret seg avhengig av hvordan du svarte. I e-læringsprogrammet Articulate kunne vi omdirigere og lage nye ruter basert på om deltagerne svarte A, B, C eller D. Testen fortalte til slutt 6 ulike historier med forskjellige utfall basert på valgene dine. For å krydre opplevelsen produserte vi facetime-videoer, talemeldinger, SMSer, bilder og some-innhold som responderte på svarene.

 

«Noe som tidligere har vært et kurs «man må ta», har blitt til et kurs alle har lyst til å ta! Etter hvert som de ansatte begynte å ta kurset, spredde det seg som ild i tørt gress; dette var noe som var engasjerende, underholdende, og ikke minst veldig god læring. De ansatte selv begynte å promotere kurset på interne kanaler til kolleger, og vi på opplæring fikk uhemmet skryt. Dette var en stor suksess.»

Ly Vuong, leder for kompetanse
og opplæring i Vinmonopolet.

Resultatet ble et dynamisk program som ikke bare viste feil/riktig svar, men som også belyste gråsonene i tematikken. Og kanskje viktigst: testen fikk frem de praktiske konsekvensene av noe mange kun har en teoretisk tilnærming til.

Og ekstra stas for oss: aldri før har så mange ansatte frivillig satt av tid til et digitalt opplæringskurs.

Neste oppgave vi ble utfordret på av Vinmonopolet handlet om etiske retningslinjer i forbindelse med seksuell trakassering.

Da vi satte oss inn i case-eksemplene som skulle illustrere regelverket, ble vi grepet av flere av historiene. For oss handlet det igjen om å sørge for at eksemplene ikke ble opplevd (og avfeid) som teori, noe hypotetisk, men snarere noe som rammer ekte mennesker. Fra mange av #metoo-sakene og andre caser som har kommet frem i lyset, har vi lært at mange som har vært utsatt for seksuell trakassering, opplever det som ekstra belastende å ikke bli trodd i ettertid.  

«Vi ønsket å belyse de mange utfordringene med #metoo, og gråsonene rundt seksuell trakassering. Casene skulle bidra til å se dilemmaene som oppstår ved slike hendelser, samt få i gang refleksjoner hos de ansatte. Det var viktig at de ikke bare skulle klikke seg igjennom en læring, men berøre og skape et engasjement rundt temaet.»

- Ly Vuong, leder for kompetanse og
opplæring i Vinmonopolet.

Hva om en kollega tok motet til seg og fortalte deg direkte om en hendelse, hvordan ville du ha reagert?

Vi bestemte oss for å lage en test som både tydeliggjorde hva som ikke er grei oppførsel, men kanskje enda viktigere; forberedte ansatte på å være gode kollegaer, dersom noe skulle skje.

Løsningen vår fikk navnet «Ubesvart». I testen blir du møtt av 8 ubesvarte anrop på telefonen – bak hvert anrop venter en historie der en kollega forteller om noe hun eller han har opplevd på jobb. Hvordan vil du svare?

Sammen med noen dyktige skuespillere og lydproduksjonshuset «Verdens Sterkeste Mann» ble talemeldingene lest inn med personlighet og nerve, på en måte som snakket direkte til lytteren.

Har du et spennende prosjekt?

Ta kontakt ➞

Previous
Previous

Homely: Alarmen går i alarmbransjen.

Next
Next

Bare Bra: Fra nykommer til markedsleder.