Reisebrev: Første halvår med BRUNCH.

Nå er det sju måneder siden vi ble gründere og startet vårt eget byrå: uten kunder, uten rike onkler og uten å egentlig vite hvordan man styrer sin egen skute. Derfor tenkte vi det var på tide å dele et lite reisebrev. Både det som har gått bra… og det vi kan putte på lærepengekontoen. 
 

(Blir du sliten av ord? Følg reisen på Instagram.)

 På kontorbefaring før vi flyttet inn i Pilestredet 75D.

På kontorbefaring før vi flyttet inn i Pilestredet 75D.

Først, hva er det eeegentlig vi driver med?

Som kommunikasjonsfolk hjelper vi bedrifter med å formidle hvem de er og hva de gjør, men som gründere ble vi plutselig nødt til å spørre oss selv det samme... og vi skal være de første til å erkjenne at skomakerens barn ofte har de dårligste skoene. Det hjelper heller ikke at vi er i en bransje som elsker å hoppe i takt med buzzord, nye trender og guruer som preker hvert sitt evangelium om hva som ”virker” og ikke. Her er et utdrag i fra en typisk hvem er vi-samtale i et moderne kommunikasjonsbyrå:

 

”Er vi ikke et reklamebyrå a? Vi lager jo kampanjer som skaper verdier og endrer holdninger”.
"Jo, men hvem bryr seg om reklame i 2016? Folk bare skipper og blokker og streamer seg forbi uansett. Skal du stå ut i dag, må du stå for noe. Du må ha en genuin historie å fortelle, som kundene dine vil fortelle videre og de ansatte er stolte av. Det er ikke alltid noe du bare kan kjøpe deg til."
”Okei, hva med PR da?”
"Ja, målet er å skape nyhetsverdige historier som folk vil dele og journalister vil skrive om, men PR-byråer er så kleine. Snakker om "game-changing" mens de spiser softis på kundenes regning og lusker rundt på Stortinget. Vi vil skape ekte engasjement, ikke bare pushe presseskriv og late som om vi kjenner Sofie Elise."
”Jeg har det! Vi driver med branded-viral-content-social-media-marketing & programmatic!”
"Hva med content barketing? SEO-innhold for hunder?"
 

 Opptak med Godtlevert.no

Opptak med Godtlevert.no

 På set med Barnas Hus

På set med Barnas Hus

 Med Morten Foss på filmopptak

Med Morten Foss på filmopptak

Formelt sett er BRUNCH Oslo AS et reklamebyrå, stiftet 8. Februar 2016 av Markus, Andreas og Simen som likeverdige partnere. Andreas er journalist med bakgrunn fra P3, Monster og Senkveld. Markus og Simen er reklamekreatører som begge har jobbet i Leo Burnett (Milano & New York) og TRY.

Idéen vår er å hjelpe bedrifter med å fortelle ekte og engasjerende historier, basert på solide innsikter. Vi ønsker å gjøre kundene våre kjente for hvem de er, gjennom å bruke virkemidler fra reklame, PR og underholdning.

Kanskje er vi et idébyrå? Kanskje et innholdsbyrå? Eller kanskje vi skal la foredragsguruene med q-tip-mikrofon få definere hva som er hva, mens vi konser på å lage jobber vi er stolte av.

 Vår første off-site på en hytte uten strøm og vann i Hallingdal.

Vår første off-site på en hytte uten strøm og vann i Hallingdal.

Okei, så her er noen av oppturene:

  • Takket være Guri Neby (Einar Film) & Morten Foss, fikk vi raskt kontorplass i et kreativt fellesskap med filmprodusentene Willy Nikkers, reklamebyrået f+oss og designbyrået WeOslo.
     
  • Vi vant vår første pitch for JOHAUG/Active Brands sammen med f+oss allerede i mars. Noe som var en fantastisk bekreftelse på at vi har tenkt noe riktig og at det funker å samarbeide med andre.
     
  • Som om ikke det var nok vant vi pitch nummer 2, sammen med f+oss, for en stor, men foreløpig litt hemmelig kunde i juni. UuuUUUu!
     
  • Nå har vi mange spennende prosjekter i pipen: bl.a. lansering av Senkveld, innholdsproduksjon for Oslo Arkitektur Triennale, samarbeid med JCP Ignite, medietrening med Warner Music, filminnspilling for Barnas hus og mye kult med f+oss.
     
  • Vi er også i gang med et veldig spennende prosjekt på MESH, hvor vi hjelper tech start-ups med å fortelle sine historier.

  • Q3 ser ut til å gå med et bitte-bittelite overskudd. Hurra!

 Fra kontoret vårt i Pilestredet 75D.

Fra kontoret vårt i Pilestredet 75D.

 Et godt råd på veien i fra Markus og Simens gamle sjef.

Et godt råd på veien i fra Markus og Simens gamle sjef.

 Dagbladet & TV2 var med å kickstarte JOHAUG-kampanjen vår.

Dagbladet & TV2 var med å kickstarte JOHAUG-kampanjen vår.

 Fotoshoot i Dalsbygda med Pål & Trude Laukli.

Fotoshoot i Dalsbygda med Pål & Trude Laukli.

 

Og så noen lærepenger...

  • Noe vi brant oss gjentatte ganger på i starten (som sikkert er nokså vanlig for en startup) var at vi lot prosjekter gå altfor langt uten faste avtaler. Grunnen til det var at vi ofte bare tenkte på å lande prosjekter og så mellom fingrene på kanskje det viktigste. Resultatet var dog alltid det samme: vi jobbet gratis.
     
  • Vårt kjipeste eksempel var da vi fikk en brief i fra et kjent, norsk utendørsmerke. Vi var så gira på å levere at vi la inn over 200 timer på å løse oppgaven. Da vi ringte dem opp for å presentere det vi hadde laget, tok de seg ikke en gang tid til å møte oss. Sånt svir hardt i en oppstart.
     
  • Heldigvis er det ikke vanskelig å få på plass avtaler med seriøse kunder, og det føles mye bedre å legge inn ekstra krutt hos dem som viser at de bryr seg like mye om faget vårt, som det vi gjør.

 

 

  Hard-knock gründer life:  her møter daglig leder veggen.

Hard-knock gründer life: her møter daglig leder veggen.

  Content barketing?

Content barketing?

Summa summarum.

Vi har brukt de første 6 månedene på å finne en form som funker for oss og som er litt annerledes enn den vanlige reklame/PR-modellen. Vi har samarbeidet med nye mennesker som kan helt andre ting enn oss. Vi har løst briefer mer effektivt, helhetlig og på en måte som vi virkelig tror på, enn tidligere. Også har vi hatt mye moro, da.

Skyt oss gjerne en mail dersom du vil samarbeide med oss, vil at vi skal jobbe for deg, kan lære oss noe om å drive butikk, trenger et crack-team til å løse en brief eller bare vil diskutere et prosjekt.

- Simen (og Markus og Andreas)

 

  Simen:   Kreatør/  Tekstforfatter

Simen: Kreatør/Tekstforfatter

  Andreas:  PR-rådgiver

Andreas: PR-rådgiver

  Markus:  Kreatør/Tekstforfatter

Markus: Kreatør/Tekstforfatter

simen braathen